بنیاد هدایت | مروری بر مهم‌ترین عملیات‌های بنیاد هدایت در ۵ سال گذشته

رزم در میدان تبیین

بنیاد هدایت | مروری بر مهم‌ترین عملیات‌های بنیاد هدایت در ۵ سال گذشته

رزم در میدان تبیین

هدف بنیاد هدایت، ارتقای شبکه امامت در محلات و توانمندسازی امامان برای حل مسائل محلی با مشارکت مردم است. این رویکرد با شناسایی ظرفیت‌ها و آسیب‌های محلات، الگویی برای بهبود وضعیت مساجد و بهره‌وری اجتماعی ایجاد می‌کند.

رزم در میدان تبیین

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، هدف بنیاد هدایت، تعالی شبکه امامت در محلات است؛ یعنی امامت باید در محله ارتقا پیدا کند. امام محله باید به درجه‌ای از ارتقا برسد که بتواند حل مسئله در محلات انجام دهد، مسائل کوچک و بزرگ و ظرفیت‌های محله را شناسایی کند و با کمک مردم از ظرفیت‌ها استفاده و مسائل را حل کند. با انجام این برنامه الگویی خلق می‌شود که می‌تواند باعث بهبود اوضاع مساجد در محلات شود. با تقویت بنیاد هدایت، ظرفیت محلات و آسیب‌ها شناسایی شده و به کمک مردم مشکلات برطرف و ظرفیت‌ها مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد.

در همین راستا بنیاد هدایت برای تعالی شبكه امامت، در کنار شکل‌دهی شبکه راهیاری، در پی راه‌های دیگری برای توانمندسازی امامان محله بود و در این زمینه فعالیت‌های متعددی باعنوان «عملیات» طراحی و اجرا كرد كه به مرور زمان و در طول چند سال گذشته بركات زیادی بوجود آوردند. نامگذاری این فعالیت‌ها با عنوان عملیات نشان می‌دهد كه بنیاد هدایت، امام را رزمنده‌ای در میدان جهاد تبیین می‌بیند كه باید با تلاش روزافزون، بیش از پیش به توانمندی برسد و جامعه اطراف خود و ظرفیت‌های محله را محور حركت و پیشرفت قرار دهد. درحقیقت هر عملیات، پیشران بسته توانمندسازی امامان محله و كنشگران مسجدی است.از همان ابتدای فعالیت بنیاد هدایت، عملیات‌های متعددی با تنوع مختلف طراحی و اجرا شده‌اند كه در ادامه برخی از آنها را مرور می‌كنیم.

دلایل انتخاب عملیات‌محوری 

*امامان محله هر روز در میدان هستند و باید نسبت به اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، آمادگی برای تبیین داشته و فعالیت‌هایی را طراحی و اجرا کنند.
*توقع مسئولان و مردم از شبکه مساجد این است که در برهه‌های مختلف، عکس العمل مناسب نشان دهند.
*شرایط عملیات جهت ایجاد انگیزه برای یاد گرفتن مهارت‌های مختلف مناسب است.
*در قالب عملیات‌ها، آموزش‌هایی که به امامان داده می‌شود بهتر جا می‌افتد و تاثیرگذاری بیشتری دارد.
*شرایط جامعه در برهه‌های خاص جهت گفتمان سازی در آن موضوع، مناسب‌تر است.
*جا انداختن این گفتمان که «مسجد کارکردهای مختلف دارد»؛ در شرایط خاص هم برای امامان و هم برای مردم و مسئولان راحت‌تر است.
*شناختی که امامان از خودشان در حین عملیات بدست می‌آورند بسیار بیشتر از تمرین‌های کلاسی است.
*استعدادها و توانایی‌ها و خلاقیت‌های امامان در حین عملیات، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

به روایت آمار

114,000 كنشگر مسجدی در عملیات‌های بنیاد هدایت مشاركت داشته‌اند
14,400 امام محله و روستا در عملیات‌های بنیاد هدایت مشاركت داشته‌اند
393,000 كزارش از عملیات‌های بنیاد هدایت به ثبت رسید


عملیات شهید سلیمانی
آبان تا دی 1399
رفع مشكلات كرونا

در روزهای اوج‌گیری شیوع كرونا، با هدف به میدان آوردن عموم مردم به ویژه جوانان مومن و صالح برای خدمت رسانی عمومی و تقویت همبستگی ملی و روحیه ایثار وهمدلی، عملیات ملی شهید سلیمانی اجرا شد. تدوین بسته آموزشی و توجیه روش‌های پیشگیری از شیوع کرونا در مساجد و محلات هدف، تلاش برای کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا در محلات و حمایت از خانواده های آسیب دیده از کرونا، بخشی از اهداف اجرای این طرح بود. 
ایجاد جریان استغفار، دعا و توسل جمعی، ایجاد جریان آموزش همگانی و پیشگیری از بیماری، ایجاد جریان همدلی، ایجاد جریان مدافعان سلامت، ایجاد جریان اشتغال، ایجاد جریان روایت جهاد و ایجاد جریان مطالبه گری از محورهای این عملیات محسوب می‌شدند. در راستای اجرای طرح شهید سپهبد قاسم سلیمانی، مساجد به عنوان قرارگاه‌های سلامت درنظر گرفته شده و بیش از 35۰۰ مسجد وارد میدان شدند همچنین یک هزار و ۸۰۰ مسجد به شکل مستمر بسته‌های غذایی بین نیازمندان توزیع می‌كردند.


مهرواره محله همدل
اسفند1399 تا مرداد 1400
حل مسائل محله با همدلی اهالی

پیش از شروع ماه مبارک رمضان، مهرواره محله همدل در سطح محلات استان‌های مختلف برگزار شد.  در مهرواره محله همدل، قرار بود تا شرایطی فراهم شود که مردم به کمک یکدیگر و با مدیریت امام محله خود، هر تعداد از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، زیرساختی، آموزشی، تربیتی، بانوان، سبک زندگی، مسائل اداری و مالی، … اهالی و محله خود را که به نظر جمع اولویت دارد، حل کنند. آن موقع اعلام شد قریب به 57 هزار و 500 معضل و مساله به صورت خرد و کلان در جامعه شناسایی شده كه با اجرای این مهرواره، بیش از 9100 مساله در محلات حل شد. برنامه‌های مهرواره محله همدل از دو روز مانده به ماه مبارک رمضان شروع شده و روند ثبت مساله توسط شرکت کنندگان تا عید سعید فطر، همچنین حل مساله و بارگذاری آن تا ۲۰ خرداد ادامه داشت. کمیته‌ای که در هر شهرستان تشکیل شده بود، طرح‌ها و مسائلی که از سوی داوطلبان انتخاب شده را بررسی كرده و امتیازدهی می‌كرد. در قسمت استانی نیمی از امتیازات و در قسمت شهرستانی یک سوم امتیازات توسط مردم تعیین می‌شد.


مهرواره اوج
مرداد و شهریور 1400
خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان كرونایی

در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند، محور مواسات برای کمک به مردم مساجد باشد و همچنین به مناسبت همزمانی به ماه محرم و صفر، عملیات مهرواره اوج اجرایی شد تا برخی از مشکلات مردم مرتفع شود. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای حل مسئله، به رده‌های میانی کشور چهار محور را توصیه کردند که شامل شناخت دقیق از مسئله، شناسایی ظرفیت‌ها، انتخاب راه‌حل و حرکت براساس اهداف کلان نظام می‌شد و در این مهرواره این چهار محور مدنظر فعالیت‌ها قرار گرفت. در زمینه اجرای طرح مواسات، تاكید بر این بود كه کمک‌رسانی به مردم باید از سطح ارائه کمک به شكل بسته غذایی برای رفع مشکل فقر بعضی از مردم و یا خرید تبلت برای مشکلات آموزشی دانش‌آموزان، تغییر كرده و این کمک‌ها به نحوی دیگر حل شوند تا با جهت‌گیری‌های کلان انقلاب اسلامی نیز یکسان باشد. بیش از ۱۷ هزار مسجد در مهرواره اوج برای همدلی و مواسات ثبت نام کردند. بیش از 10 هزار مساله در این مهرواره مطرح شد و بیش از 23 هزار نفر در آن مشاركت داشتند.


طرح 313
تابستان 1401
همراهی با خانواده كمیته امداد امام خمینی (ره)

طرح حمایتی و اجتماعی ۳۱۳ را بنیاد هدایت با همكاری كمیته امداد امام خمینی (ره) و با هدف شناسایی و رسیدگی به مشکلات خانواده‌های نیازمند اجرا كرد. در این طرح روحانیون و همسرانشان در قالب دیدارهای چهره به چهره به سراغ خانواده‌های مددجو می‌رفتند. در این دیدارها، مشکلات و مسائل خانواده‌ها بررسی شده و تلاش می‌شد تا با ارائه راهکارهای مناسب، مشکلات قابل حل آن‌ها برطرف شود. طرح ۳۱۳ در دو دوره ۵ ماهه اجرا می‌شد و هر روحانی با همسر خود در ۵ خانواده حضور می‌یافت. این طرح در مناطق مختلف کشور با محوریت مساجد و با همکاری روحانیون و بسیجیان اجرا شد. شناسایی و کمک به خانواده‌های نیازمند، ایجاد ارتباط چهره به چهره بین روحانیون و خانواده‌ها، ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات خانواده‌ها، تقویت هویت بومی، ملی و اسلامی و ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری، از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح در كشور بود. در مرحله اول این طرح ۲۷ هزار جلسه توسط امامان برای خانواده‌های تحت پوشش طرح ۳۱۳ برگزار شد.


مهرواره بانور
پاییز و زمستان 1401
تقدیر و روایت بانوان كنشگر مسجدی

مهرواره بانور با موضوع خانواده، ویژه بانوان شریکة الامام برگزار شد. این مهرواره دو هدف عمده داشت؛ یكی آن كه «شریکة الامام»‌ها را شناسایی و سپس شبكه آنها تشكیل شود؛ چه آن كه راه اندازی شبکه شریکة الامام، موجب رشد و تقویت شبکه راهیاری نیز می‌شد. هدف دیگر نیز این بود كه با موضوع خانواده، زنان و گروه‌های فعالی که در میدان هستند و متناسب با نیازمندی‌های مناطق فعالیت داشتند، شناسایی و برای تقویت آنان تلاش شود؛ چرا كه خانواده موضوعی است كه زنان می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند و بیشتر گره‌های این حوزه می‌تواند به دست بانوان گشوده شود. مهرواره بانوردر ۴ محور اساسی ازدواج آسان، سبک زندگی اسلامی، پیشگیری ازطلاق و فرزندآوری برگزار و مقرر شد بانوان در حین حل مسئله‌ها، خاطراتی که ضمن تلاش برای حل مسائل برایشان اتفاق می‌افتد را روایت کنند و در پایان مهرواره، این خاطرات جمع آوری شده و به صورت کتاب در اختیار مخاطبان قرار گیرد. با مشاركت 35 هزار بانوی مسجدی، بیش از 10 هزار مساله احصا شده و حدود 8 هزار خاطره به ثبت رسید.
 

مهرواره محله همدل 2
آغاز از اسفند 1401 
روایت همدلی و نشر خوبی‌ها ازسوی كنشگران مسجدی

در اختتامیه مهرواره بانور، افتتاحیه دومین محله همدل هم برگزار شد. با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت و وفاق ملی برای حل مشکلات کشور، دومین مهرواره محله همدل، در سطح محلات سراسر کشور با محوریت مساجد آغاز به کار کرد. پررنگ کردن مفهوم محله در اذهان کنشگران، تجربه یک عملیات مشترک توسط جریان‌سازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ایجاد حال خوب در میان مردم، به پا داشتن مردم برای گره‌گشایی در محله توسط نیروهای مردمی کنشگر، روایتِ لبخندسازی‌ها و تغییر ذهنیت مردم نسبت به مجموعه‌های مؤمن و انقلابی، از جمله اهداف کیفی این مهرواره عنوان شد. ضمن آن كه مسئولان بنیاد هدایت تاكید داشتند مهرواره محله همدل، طولانی‌مدت و ماندگار بوده و مختص یک بازه زمانی و مناسبت نیست. بیش از 35 هزار كنشگر در این مهرواره فعالیت داشتند كه بیش از 9100 مساله را حل كردند. در این مهرواره بیش از 15 هزار و 300 فرصت همدلی پیش آمد؛ بیش از 10 هزار گزارش همدلی و بیشتر از 8500 عهدنامه نشر خوبی‌ها ثبت شد.


مهمونی محله
تیر 1402
همنشینی محله همدل و عید غدیر

«مهمونی محله» یكی از عملیات‌های ذیل مهرواره محله همدل بود كه طی آن در 3 هزار محله سراسر كشور به عشق امیرالمومنین علی علیه‌السلام و همزمان با مهمونی كیلومتری گرامیداشت عید سعید غدیر خم در شهرهای بزرگ، به دست مردم محله‌ها و با محوریت مسجد، برپا شد. در این مهمانی، امام محله، بانوی فعال مسجدی، بسیجی، جهادی، هیأتی وهمه كنشگران مسجدی تلاش داشتند با کمک مردم و با انجام اموری از قبیل اطعام، اهدای اسباب بازی به کودکان، ایستگاه صلواتی و پخش شیرینی و شربت، برپایی جشن و سرود و مولودی‌خوانی و همچنین گره‌گشایی از مردم محله به عشق علی(ع) عید غدیر را گرامی بدارند و شکر آن را به جای بگذارند. در طرح «مهمونی محله» علاوه بر برگزاری جشن و مهمانی در محلات، تلاش شد با تولید محتوا درباره الگوی امامت به عنوان آیین حکمرانی اسلام و همچنین آماده‌سازی بسته‌های محتوایی تحت عنوان «ره توشه ولایت» و انتشار آن به همه فعالان فرهنگی و مسجدی جهت ترویج فرهنگ غدیر کمک شود. همچنین طی فراخوانی با عنوان «به عشق علی» به مردم محلات سراسر ایران ۱۱۰ پیشنهاد و ایده گره‌گشایی ارایه و از آنها خواسته شد، تصاویر کارها و گره‌گشایی‌هایی را که در محله‌شان به عشق علی(ع) در ایام دهه ولایت و امامت انجام داده‌اند، برای دبیرخانه مهرواره محله همدل و ستاد برگزاری طرح «مهمونی محله» بفرستند.


محله اربعینی
مرداد و شهریور 1402
همراهی محله همدل و اربعین

«محله اربعینی» نیز یكی دیگر از عملیات‌های ذیل عملیات محله همدل بود. در این عملیات، بیش از 5 هزار محله مشاركت داشتند و طی آن قریب به 1300 كاروان اربعین تشكیل شد. همچنین حدود هزار مراسم جاماندگان اربعین نیز در این عملیات برگزار گردید. اطعام اربعینی بیش از 3 میلیون نفر از دستاوردهای دیگر اجرای این عملیات بود كه در موكب‌های گوناگون صورت پذیرفت. ازسوی دیگر، شبکه راهیاری بنیاد هدایت ضمن انجام عملیات «محله اربعینی» در ۴۸۳ شهرستان کشور حاضر شد و ۶۰۰ نشست نیم‌ روزه توانمندسازی برای ۸ الی ۱۰ هزار امام محله و تیم‌های آنان یعنی کنشگران مسجدی برگزار كرد. در این نشست‌ها گفتمان مقاومت، پیشرفت و فناوری محله اربعینی ارائه می‌شد.


به  قله نزدیكیم
مهر 1402
رزمایش مساجد برای روایت جایگاه ایران در عصر جدید

در عملیات «به  قله نزدیكیم» از ظرفیت کنشگری مساجد و هیئت‌ها که کانون جهاد تبیین هستند استفاده شد تا در عرصه جهاد تبیین، بیان روایت‌های امید بخش برای تقویت امید در کشور محور قرار گیرد. در این عملیات صد مسجد الگو انتخاب شدند و با توانمند کردن این مساجد، آن‌ها الگونمایی شدند تا هدف و ایده‌هایی که وجود داشت را بتوان در آن مساجد نشان داد.
برای تحقق این هدف عملیات «مسجد به مسجد» تعریف شد و با کمک شبکه راهیاری این کار پیش رفت. در ۶ ماه نخست سال 1402، حدود ۸۵۰ مسجد به صورت كاملا حضوری مورد دقت قرار گرفتند و با امامان و عناصر فعال مساجد گفت‌وگو شد. 
حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آئین افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیکیم» که در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: «مردم می‌خواهند پیش‌رفت داشته باشند و امام مسجد و محله هم باید در این مسیر کمک او باشد و هم در این عرصه حرف برای گفتن داشته باشد. امام مسجد در خصوص این‌که این جامعه چه زمانی به قله خواهد رسید و کی پیروزی‌های اساسی محقق می‌شود باید بتواند با مردم گفتگو کند و مطلب و منطق و محتوای قوی برای ارائه داشته باشد.»


مهرواره بانور 2
آبان 1402
تولید محتوای تبیینی ویژه بانوان كنشگر مسجدی

در نخستین مهرواره بانور، کنشگران به دنبال حل مسئله در حوزه زنان و خانواده بودند اما قرار شد در دومین مرحله اجرای این مهرواره، باتوجه به اهمیت و نقش زنان، به فعالیت بانوان كنشگر مسجدی در عرصه جهاد تبیین تمركز شود. برگزاری دوره‌های انگیزشی و توانمندسازی برای بانوان و معرفی ایده‌های برتر میدان در قالب تجربه‌های موفق مثل رادیو بانور در این دوره مورد توجه قرار گرفت. در این مهرواره بیش از 21 هزار بانوی كنشگر مسجدی در سطوح مختلف كنشگری مشاركت داشتند؛ بیش از 9 هزار نفر در سطح كنشگری پایه، بیش از 7 هزار نفر در سطح كنشگری تولید محتوا، بیش از 2500 نفر در سطح كنشگری محتوا و بیشتر از 1500 نفر در سطح كنشگری مدیریت رسانه در این مهرواره مشاركت داشتند.


محله پیشرفت
دی 1402 تا شهریور 1403
مساجد، پیشران پیشرفت محله‌ها

پس از انجام عملیات «مسجد به مسجد» كه شبکه راهیاری بنیاد هدایت در آن عملیات توانست مساجد برتر و خوب هر شهرستان را از نزدیک دیده و اطلاعات و تجربیات آن‌ها را‌ ثبت کند، عملیات «محله پیشرفت» در ۴ دوره متفاوت طراحی شد و مقرر گردید روی مقوله پیشرفت، تمركز جدی‌تری صورت بگیرد چون نیاز جامعه کنونی به مقوله پیشرفت در جهاد تبیین از اساسی‌ترین نیازها دانسته می‌شود. 
ابتدا 5 دوره «آرمان» طراحی شد که طی آن از امامان محله برجسته سراسر کشور دعوت بعمل آمد تا در قم در این دوره‌های سه روزه شرکت کنند. مباحث مختلفی از «جمله رؤیا؛ فناوری پای کارآوردن مردم» و «روایت» توسط اساتید مبرز ارائه شد. پس از این دوره، شرکت کنندگان در مناطق با کمک شبکه راهیاری، آن‌ مطالبی را که فراگرفتند با دیگران به اشتراک و مباحثه گذاشتند تا بتوانند تیمی را تشکیل بدهند و با تیم خود در دوره دوم شرکت کنند. این تیم ممکن است از قبل بوده و یا جدیدا شکل گرفته باشد. دوره دوم در مراکز استان‌ها و با نام «شهید حجت‌الاسلام اصلانی» برگزار شد. در این دوره مدل تیم سازی و اقناع سازی برای همراه سازی دیگران با این تیم، تبیین شد. لازمه این اقناع سازی تشخیص سطوح کنشگری، سطح مخاطب و شناخت موضوعی بود که می‌خواستند در آن فعالیت کنند. پس از شکل‌گیری تیم‌ها، آنها برای شرکت نشست «شهید حجت‌الاسلام شهرکی» در استان‌های مختلف دعوت شدند تا مدل عملیاتی «جهاد تبیین» را پی بگیرند. پس از آن با کمک شبکه راهیاری طراحی عملیات صورت گرفت و در نهایت امام‌ محله‌های برتر کشور به همراه تیم خود به مشهد مقدس دعوت شدند تا ضمن تقدیر از برگزیدگان، دوره آموزشی تکمیلی جهاد تبیین برای آن‌ها ارائه شده و پایگاه‌های تبیینی در سراسر کشور راه اندازی شوند.


رویداد شهیده ناهید فاتحی
بهمن و اسفند ۱۴۰۲
توانمندسازی بانوان سرشبکه مجاهد تبیین
 
در رویداد چهار روزه «شهیده ناهید فاتحی» كه در نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز در مسجد مقدس جمكران برگزار شد، در کنار کلاس‌ها و ارائه‌هایی که با حضور اساتید مبرز در این دوره برپا بود، دانش و آورده بانوان كنشگر مسجدی كه در دو دوره مهرواره بانور شناسایی شده بودند نیز مورد توجه قرار گرفت و به همین منظور در طول چند روز برپایی دوره، گعده‌هایی میان بانوان كنشگر مسجدی برای انتقال تجربیات و توانمندسازی آنها وبا حضور مربیانی برگزار ‌شد. مهم‌ترین تمركز در این دوره بحث الگوی سوم زن بود. در این دوره با محوریت قرار دادن این موضوع، سبک زندگی بانوان سرشبكه مجاهد تبیین ازسوی خود آنها روایت می‌شد تا با تجمیع و مباحثه پیرامون آنها، همان‌طور که رهبرانقلاب بارها فرموده‌اند، الگوی واقعی زن نشان داده شود تا خلأ هویتی زنان را نه تنها در ایران بلکه در جهان پر کند. زنان در دنیا دنبال احقاق حقوق خود هستند و گرفتار جریان فمینیستی شده‌اند؛ اگر این‌گونه روایت‌ها به گوش جهان برسد، بسیاری از زنان دنیا مسلمان خواهند شد و مشکلات‌شان مرتفع می‌شود.


آغاز نصرالله
مهر ۱۴۰۳
تقویت هسته‌های مقاومت مساجد

پس از ترور و شهادت فرماندهان مقاومت و در صدر آنها شهید سیدحسن نصرالله، بنیاد هدایت با طراحی عملیات آغاز نصرالله، از طریق فراخوان عمومی از امامان محله و کنشگران مسجدی خواست تا مساجد را به هسته‌های مقاومت و مراکز بسیج عمومی و ساماندهی توان‌ها و ظرفیت‌ها برای نصرت و یاری جبهه مقاومت تبدیل کنند. طراحی این عملیات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا کمک‌ها در چند جبهه صورت بگیرد. کمک‌های مالی، جلسات و گفتگوهای تبیینی، فعالیت رسانه‌ای، فعالیت‌های هنری و کمک به جبهه؛ مثل اعلام آمادگی برای پذیرایی از خانواده‌های لبنانی که براثر بمباران آواره شده‌اند، اهدای خون جهت مداوای مجروحین وامثالهم. در طی فرآیند این عملیات مجموعه راهیاران بنیاد هدایت، به ۳۱ استان و ۴۲۰ شهرستان سفر كرده و علاوه بر حضور در جلسات عمومی و همایش‌ها و گردهمایی‌های ویژه امامان محله و کنشگران، با حضور در ۲ هزار مسجد الگو و شاخص، به صورت مستقیم در جلسه قرارگاهی که برای تبدیل شدن این مساجد به پایگاه‌های مقاومت و ایستادگی در کنار حزب الله تشکیل می‌شد، شرکت داشتند و از نزدیک از فعالیت‌های آن‌ها در این زمینه بازدید به عمل ‌آوردند.


سومین مهرواره بانور
آبان ۱۴۰۳
تولید محتوای مقاومتی توسط بانوان كنشگر مسجدی

 سومین دوره نهضت رسانه‌ای بانوان مسجدی حامی مقاومت یا همان مهرواره بانور مانند گذشته، از میلاد حضرت زینب (س) تا میلاد حضرت زهرا (س) برگزار شد. در طول 40 روز که عمده روزهای آن در ایام فاطمیه گذشت، با تاسی به حضرت زهرا (س) برای اقامه حق با روش جهاد تبیین تلاش شد تا بانوانی که توان دارند و دارای انگیزه عمل به تکلیف هستند به سمت کنشگری فعال در رسانه هدایت شوند. بانوانی كه با کنشگری‌های مؤثر رسانه‌ای در صفحه شخصی خود یا با ایجاد ریزرسانه‌هایی در فضای مجازی در سطح محله خود اثرگذار بودند و روایت خلق کرده بودند در این دوره  از مهرواره بانور مورد توجه قرار گرفتند. نتیجه برگزاری این مهرواره در دوره‌های قبل شناسایی ۵۰ هزار بانوی فعالی مسجدی بود.


زندگی با آیه‌ها
اسفند 1403 تا فروردین 1404
ایجاد پایگاه قرآنی در محلات و مساجد

طرح «زندگی با آیه‌ها» یک حركت هم افزاي ملي و برنامه‌اي فرهنگی و قرآنی محسوب مي‌شود که با هدف ترویج معارف قرآنی در جامعه و به ویژه در مساجد برگزار می‌شود. اگرچه در اجراي هرچه بهتر این طرح، نهادهای مختلف قرآنی و فرهنگی همكاري دارند، اما سازمان تبليغات اسلامي نقش محوري دارد و بنياد هدايت به عنوان مجموعه‌اي ذيل اين سازمان در پيشبرد آن در مساجد مشاركت داشته و دارد. پویش ملی «زندگی با آیه ها» با هدف بازگرداندن قرآن به متن زندگی روزمره مردم طراحی شده است. این حرکت جمعی، فرصتی است تا با تلاوت، حفظ و عمل آیات منتخب قرآن کریم، دریچه ای تازه به سوی درک عمیق تر مفاهیم الهی باز شده و این کتاب آسمانی نه تنها در سینه‌ها، بلکه در جان و رفتار جامعه جاری شود.
در اين طرح بيش از 6 هزار امام محله از سراسر كشور مشاركت داشتند و بيش از 10 هزار گزارش فعاليت قرآني در محله‌ها به ثبت رسيد.

2025-09-18

تعداد بازدید: 13

پربازدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

برگزیده‌ها

ایران
آیکون توانخواهان

T

T